Асистент вихователя, учителя, дитини: хто є хто?

Асистент вихователя, учителя, дитини: хто є хто?

Асистент педагога відіграє важливу роль у підтримці дитини з особливими освітніми потребами

Асистент вихователя, учителя, дитини: хто є хто?

Діти з особливими освітніми потребами мають право на рівний доступ до освіти, проте їм може знадобитися допомога, щоб ефективно навчатися, розвиватися та реалізувати свій потенціал. Організувати освітній процес для дітей з ООП у закладі освіти допомагає асистент вчителя / вихователя.

Асистент учителя / вихователя відіграє важливу роль у підтримці дитини з ООП й допомагає не лише полегшити процес навчання, а сприяє розвитку компетенцій та забезпеченню ресурсами для ефективного навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Хто такий асистент учителя?

Асистент учителя допомагає дітям з особливими освітніми потребами здобувати освіту в інклюзивному або спеціальному класі. Він входить до складу команди психолого-педагогічного супроводу дитини, у межах цієї роботи спостерігає за дитиною, щоб краще зрозуміти її індивідуальні особливості, інтереси та потреби, і допомагає організувати освітній процес, адаптуючи його до можливостей дитини.

Асистент учителя повинен мати педагогічну освіту, вільно володіти державною мовою  та мати відповідну професійну кваліфікацію. Асистент учителя, як і кожен педагогічний працівник, повинен мати моральні якості, які дозволяють працювати з дітьми та виконувати свої робочі обов’язки.

Кожна дитина потребує індивідуального підходу для реалізації свого потенціалу, проте діти з особливими освітніми потребами можуть потребувати додаткової уваги, щоб досягти успіху та використати свої можливості.  Щоб допомогти дітям з ООП, асистент учителя адаптує навчальні матеріали для кожної дитини та спільно з учителями бере участь у розробці індивідуальної програми розвитку.

Окрім цього, асистент учителя оцінює разом з учителями, наскільки дитина досягає поставлених цілей, і готує інформацію для команди спеціалістів, яка супроводжує дитину, а також для батьків.

Асистент учителя працює не лише з дітьми, які мають особливі освітні потреби, а й допомагає всім іншим учням класу, тому його робота та оплата праці не прив’язана до конкретної дитини. Асистент учителя не проводить самостійно уроки і не виконує обов’язки вчителів, а лише підсилює їхню роль у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.

Асистента вчителя призначає на посаду керівник закладу освіти.

Хто такий асистент вихователя?

Асистент вихователя має аналогічні обов’язки та функції, як і асистент учителя, проте працює з вихователями в дитячих садочках або в групах подовженого дня в закладах загальної середньої освіти.

Він також обов’язково має педагогічну освіту й відповідну кваліфікацію для роботи. Його завдання – підтримувати вихователів у процесі організації та адаптації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами.

Асистент вихователя також бере участь у виховній роботі. Він слідкує за поступом дитини з особливими освітніми  потребами та досягненням поставлених цілей. Асистента вихователя також призначає керівник закладу освіти.

Хто такий асистент дитини?

Деякі діти з особливими освітніми потребами потребують більшої підтримки, аніж входить у межі обов’язків асистента вчителя та вихователя. У такому випадку може бути додатково залучений асистент дитини (учня), який допоможе організувати інші потреби дитини протягом її перебування у закладі освіти.

Асистент дитини (учня) не є педагогічним працівником, а може бути соціальним робітником, одним із батьків / інших законних представників дитини або уповноваженою ними особою. Асистент дитини (учня) забезпечує соціально-побутові потреби дитини: перевдягання, харчування тощо.

Асистента дитини обирають батьки / інші законні представники дитини. Для того щоб асистент дитини (учня) розпочав свою роботу, необхідно укласти відповідний договір між закладом освіти та особою, яка буде виконувати функції асистента дитини (учня). Такий спеціаліст буде працювати спільно з учителем/вихователем та асистентом учителя/вихователя, проте безпосереднього залучення до освітнього процесу не матиме.

Що робити, якщо заклад освіти не хоче призначати асистента вчителя / вихователя?

Завдання керівників закладів освіти – організувати освітній процес дитини з особливими освітніми потребами відповідно до законодавства України. Пошук асистентів вчителя / вихователя – також відповідальність керівника.

Якщо заклад освіти відмовляється створити необхідні умови для навчання дитини з особливими освітніми потребами, варто письмово звернутися до органів управління освітою.

Ольга Кивлюк.

Новини Дніпра