Важливі моменти, на які варто звернути увагу батькам, якщо вони хочуть обрати приватну школу для дитини
Як батькам обрати приватну школу: поради освітнього омбудсмена
За останніми даними Інституту освітньої аналітики, станом на травень 2024 року в Україні функціонує 428 приватних закладів загальної середньої освіти. Форми організації освітнього процесу в цих закладах різні. Але будь-яка приватна школа, здійснюючи освітню діяльність, повинна дотримуватися встановлених законодавством вимог.
Проте освітній омбудсмен отримує звернення щодо порушення прав учасників освітнього процесу в приватних закладах різних рівнів освіти. Тематика звернень досить різна, але значна їх частина стосувалася булінгу. Аналізуючи всі отримані звернення, фахівці Служби освітнього омбудсмена узагальнили деякі важливі моменти, на які варто звернути увагу батькам, якщо вони хочуть обрати для навчання своєї дитини приватний заклад освіти.
Інформаційна відкритість закладу освіти
Під час вибору приватного закладу загальної середньої освіти перш за все батькам варто переглянути його сайт, щоб ознайомитися з відомостями про заклад. Відповідно до вимог ст. 30 закону «Про освіту», заклади освіти, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності, повинні оприлюднити та забезпечити на своїх вебсайтах відкритий доступ до низки інформації та документів, зокрема ліцензії на провадження освітньої діяльності, статуту закладу, освітніх програм тощо.
З докладним їх переліком можна ознайомитися нижче. Це допоможе вам з’ясувати, чи має право заклад надавати освітні послуги, які освітні послуги надає, чи дотримується законодавства, в якому режимі працює заклад.
Інформація, що має бути оприлюднена на сайті закладу:
- статут закладу освіти;
- ліцензії на провадження освітньої діяльності;
- структура та органи управління закладу освіти;
- кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами;
- освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою;
- ліцензований обсяг та фактична кількість осіб, які навчаються у закладі освіти;
- мова (мови) освітнього процесу;
- наявність вакантних посад, порядок і умови проведення конкурсу на їх заміщення (у разі його проведення);
- матеріально-технічне забезпечення закладу освіти (згідно з ліцензійними умовами);
- наявність гуртожитків та вільних місць у них, розмір плати за проживання;
- результати моніторингу якості освіти;
- річний звіт про діяльність закладу освіти;
- правила прийому до закладу освіти;
- умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами;
- розмір плати за навчання, підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації здобувачів освіти;
- перелік додаткових освітніх та інших послуг, їх вартість, порядок надання та оплати;
- правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти;
- положення про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладі освіти;
- інша інформація, що оприлюднюється за рішенням закладу освіти або на вимогу законодавства.
Наявність ліцензії
Переглядаючи інформацію про заклад, передусім варто звернути увагу на наявність ліцензії на провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти на певному рівні: початковому, базовому середньому чи профільному середньому.
Видача ліцензії здійснюється шляхом прийняття органом ліцензування рішення про видачу ліцензії, про що робиться запис у ліцензійному реєстрі. Частина закладів освіти замість самої ліцензії оприлюднюють на своєму сайті розпорядження обласної державної адміністрації, яка є органом ліцензування, про видачу такої ліцензії.
Чому це все так важливо перевірити? Наявність ліцензії документально підтверджує спроможність закладу освіти надавати якісні послуги, які відповідатимуть стандартам освіти. Після завершення навчання за освітньою програмою відповідного рівня у такому закладі та на підставі результатів річного оцінювання / державної підсумкової атестації дитина зможе отримати документи про освіту державного зразка. Якщо ж у закладі відсутня ліцензія, учень не отримає документ про середню освіту, немає гарантії дотримання освітньої програми та забезпечення якості освіти.
Ліцензія підтверджує спроможність закладу освіти провадити освітню діяльність на певному рівні повної загальної середньої освіти та в певному місці (місцях) провадження такої діяльності відповідно до ліцензійних умов. Тому також обов’язково слід подивитися в ліцензії або розпорядженні про видачу ліцензії, на якому рівні освіти, згідно з ліцензією, заклад має право надавати освітні послуги.
Наприклад, якщо ліцензія в закладу на надання освітніх послуг на рівні базової загальної середньої освіти, то надавати послуги на рівні профільної освіти заклад не може, бо ці послуги не визнаватимуться у зв’язку з тим, що така діяльність не ліцензована.
Також заклад загальної середньої освіти повинен мати ліцензію на провадження освітньої діяльності на певному рівні повної загальної середньої освіти (початковому, базовому середньому, профільному середньому) для своїх філій.
Договір
Навчання у приватних закладах освіти відбувається на договірних засадах. При цьому здебільшого заклад освіти встановлює певні умови надання послуг у межах чинного законодавства, а батьки – погоджуються на такі умови, коли оформлюють свої відносини. Однією з підстав зарахування до приватного закладу освіти є укладення договору про надання освітніх послуг між закладом з однієї сторони та батьками здобувача освіти з іншої.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 закону «Про освіту», батьки здобувачів освіти зобов’язані дотримуватися умов договору про надання освітніх послуг. Загальними засадами цивільного законодавства є свобода договору. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог Цивільного кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов’язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Керуючись принципом свободи договору, сторони договору мають рівні права щодо погодження чи непогодження умов договору.
Саме тому особливої уваги від батьків вимагають умови та оформлення договірних відносин із закладом освіти. Умови договору про надання освітніх послуг не мають суперечити ані вимогам освітнього законодавства, ані загальним вимогам договірного права.
Підписуючи будь-який договір, батькам необхідно обов’язково уважно прочитати його та взяти до уваги:
- зобов’язання, які беруть на себе батьки та заклад освіти;
- положення, які врегульовують оплату послуг – їх вартість та порядок розрахунків (коригування, терміни оплати тощо);
- положення щодо зміни умов договору та його розірвання;
- відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання умов договору та інше.
У такі договори часто включають пункти про те, що батьки ознайомлені з внутрішніми документами закладу освіти та погоджуються на їх дотримання. Саме тому треба чітко обумовити, якими є ці документи, і перед підписанням договору їх прочитати.
Умови оплати у договорі
Оскільки серед скарг, які отримує освітній омбудсмен, періодично трапляються пов’язані з оплатою за навчання, хочу наголосити: дуже важливо на етапі укладення договору звертати увагу на умови щодо оплати послуг.
Батьки як замовники освітніх послуг для своїх дітей зобов’язані оплатити надані послуги в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором. Саме тому важливо звертати увагу, щоб у договорі було прописано:
- скільки має бути сплачено коштів загалом за весь строк навчання (і який розмір періодичних платежів), чи змінюється ця сума протягом навчального року, підстави для підвищення цін за надання освітніх послуг;
- терміни сплати, періодичність платежів (разово, щороку, щосеместру, щомісяця тощо);
- можливість відстрочки платежу чи наявність знижок (наприклад, при навчанні кількох дітей у закладі освіти тощо);
- чи передбачається повернення коштів, які сплачені наперед, у разі розірвання договору.
Зверніть увагу: якщо вітчизняний приватний заклад загальної середньої освіти має ліцензію, то батьки учнів можуть отримати 18% податкової знижки. Так, батьки учнів (опікуни, піклувальники), які отримують заробітну плату і сплачують кошти на користь закладів загальної середньої освіти для компенсації вартості здобуття такої освіти, мають право зменшити свій оподатковуваний дохід як платника податку за наслідками звітного податкового року.
Окрім того, приватні заклади, які мають ліцензію, можуть отримувати підтримку від держави у вигляді субвенції на оплату праці педагогів.
Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів
Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до приватних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти визначається засновником.
У цьому документі визначаються умови зарахування, перелік документів, які необхідно надати для цього, умови переведення між закладами освіти та відрахування учнів із закладу.
Зарахування дітей до закладу освіти може відбуватися, хоча й не обов’язково, на конкурсних засадах. Саме тому батькам важливо завчасно ознайомитися як з умовами зарахування, так і відрахування та переведення учнів. Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до закладу обов’язково має розміщуватися на його сайті.
Освітня програма
Батьки повинні бути впевнені, що приватний заклад освіти дотримується державних стандартів освіти, які визначають загальні обсяги навчального навантаження учнів, вимоги до їх компетентностей та є певною гарантією якості освіти.
Виконання державних стандартів – обов’язкове.
Як уже було зазначено, на сайті закладу має оприлюднюватися освітня програма. Ця програма має включати, зокрема обсяг навчального навантаження, очікувані результати навчання, перелік і зміст предметів та іншу інформацію.
Освітні програми приватних закладів освіти можуть містити (за рахунок власних надходжень) збільшену кількість навчальних предметів (інтегрованих курсів) та/або навчальних годин порівняно з відповідними типовими освітніми програмами, за умови дотримання вимог санітарного законодавства. Тобто у закладі може бути поглиблене вивчення, наприклад, іноземної мови чи ІТ-технологій, однак безумовно має бути дотримане виконання державних стандартів освіти.
Форми здобуття освіти та режим роботи закладу
Приватний заклад освіти визначає свій режим роботи, який обов’язково встановлюється з урахуванням ст. 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти. Хоча ст. 30 Закону України «Про освіту» не вимагає оприлюднення інформації про це на сайті закладу, але рекомендуємо батькам обов’язково поцікавитися в керівника закладу про режим роботи.
Режим роботи закладу освіти залежить від форм здобуття освіти, які пропонує заклад. А приватні школи пропонують різні форми здобуття освіти, іноді – лише дистанційну. У разі здійснення освітнього процесу за дистанційною формою режим роботи закладу може адаптуватися під зручний для дитини час, якщо дитина перебуває за кордоном й вимушена навчатися також у школі країни перебування.
Обираючи конкретну форму освіти, батькам варто зважати як на сімейні обставини та безпекові умови, так і на індивідуальні особливості дитини, її спроможність осягнути навчальну програму, здобуваючи освіту за такою формою, а також задовольнити потребу в комунікації з іншими дітьми.
Санрегламент визначає, що організація освітнього процесу не повинна призводити до перевантаження учнів та має забезпечувати безпечні, нешкідливі та здорові умови здобуття освіти.
Приватні заклади освіти, учні яких розпочинають навчання з 8.00–9.00 год та продовжують здобуття освіти й перебувають в такому закладі після 14.00 год, освітні програми яких містять (за рахунок власних надходжень) збільшену кількість навчальних предметів (інтегрованих курсів) та/або навчальних годин (навчальних занять) порівняно з відповідними типовими освітніми програмами, повинні створити умови для фізичного і психологічного відпочинку учнів, організувати 3–4 разове гаряче харчування, забезпечити психологічний та медичний супровід освітнього процесу протягом всього навчального дня, тому варто поцікавитися, чи забезпечені ці умови в закладі за такого режиму. Допустима сумарна кількість годин (навчальних занять) тижневого навантаження учнів визначена Додатком 8 до Санрегламенту).
Педагогічний склад працівників
Приватні заклади освіти зобов’язані розміщувати інформацію про кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами, тобто про те, скільки педагогів забезпечують освітній процес, який рівень освіти, звання цих педагогів тощо.
Тому, обираючи конкретний заклад освіти, батькам варто звернути увагу на кваліфікацію педагогів, які працюватимуть з дітьми – ознайомитися з інформацією про них найчастіше можна на сайті закладу, а також поспілкувавшись із керівником чи батьками інших учнів.
Окрім того, варто поцікавитися, чи працює у закладі освіти психолог та як організована його роботи з дітьми – це важлива складова для створення безпечного освітнього середовища.
Наявність захисних споруд
Важливий безпековий момент, на який мають звертати увагу батьки, обираючи заклад освіти для дитини, – наявність захисних споруд або оренда цих споруд в іншої юридичної особи, і створення у них належних умов. Адже якщо приватний заклад працює за очною або змішаною формою здобуття освіти – у такому закладі обов’язково має бути укриття або ж укладений договір про використання для укриття фонду захисних споруд інших суб’єктів господарювання.
За облаштування укриттів у закладі освіти відповідає засновник, тобто у приватному закладі це фізична або юридична особа, яка заснувала його.
Контроль за станом готовності об’єктів фонду захисних споруд до використання за призначенням через проведення комплексних, контрольних та позапланових обстежень здійснюється ДСНС та її територіальними органами разом з міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування з дотриманням визначених вимог.
Комплексні обстеження є плановими та проводяться один раз на рік згідно із затвердженим планом на відповідний календарний рік. За результатами здійснення обстежень вручають (надсилають) балансоутримувачам акт обстеження об’єкта фонду захисних споруд цивільного захисту. Тому батьки мають право ознайомитися з цим актом, щоб перевірити, чи дозволяє висновок роботи комісії використовувати споруду для укриття.
У разі відсутності в закладів освіти власного укриття, вони можуть користуватися захисними спорудами інших суб’єктів господарювання, однак за наявності відповідного договору. Перед цим спеціальна комісія повинна визначити, чи безпечне це укриття для учасників освітнього процесу.
За результатами огляду також складається акт огляду об’єкта щодо можливості його використання для укриття. ДСНС, враховуючи досвід організації захисту населення в умовах збройної агресії росії рекомендувало, щоб укриття розташовувалися від закладу освіти на відстані до 100 метрів. Тому батькам слід звертати увагу, на якій відстані від закладу знаходиться укриття.
Батькам має бути створена можливість оглянути укриття, однак не під час здійснення освітнього процесу. Адже укриття закладів освіти під час здійснення освітнього процесу за очною формою здобуття освіти доступні тільки для учасників освітнього процесу (до укладення договору із закладом освіти батьки не є учасниками освітнього процесу в такому закладі).
Також керівник закладу має надати можливість батькам ознайомитися з документами щодо укриття у закладі освіти чи договором про користування захисною спорудою, яка належить іншим суб’єктам господарювання.
Мова освітнього процесу
Неодноразово у скаргах до освітнього омбудсмена учасники освітнього процесу порушували питання щодо недотримання мовного законодавства приватними закладами освіти.
Як було вже сказано, інформація про мову (мови) освітнього процесу має публікуватися на сайті закладу освіти.
За загальним правилом, мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова. У класах (групах) з навчанням мовами національних меншин, які є офіційними мовами Європейського Союзу, гарантується право на використання мови відповідної національної меншини в освітньому процесі поряд з державною мовою.
У закладах освіти відповідно до освітньої програми одна або декілька дисциплін можуть викладатися двома чи більше мовами – державною мовою, англійською мовою, іншими офіційними мовами Європейського Союзу. Особливості використання мов в окремих видах та на окремих рівнях освіти визначаються спеціальними законами.
Ч. 10 ст. 5 закону «Про повну загальну середню освіту» визначає, що приватні заклади освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти за кошти фізичних та / або юридичних осіб, мають право вільного вибору мови освітнього процесу (крім закладів освіти, що отримують публічні кошти) та зобов’язані забезпечити опанування учнями державної мови відповідно до державних стандартів.
Навчання дітей з особливими освітніми потребами
Батьки дітей з особливими освітніми потребами (далі – ООП) мають звертати увагу на те, чи забезпечить заклад якісне навчання дітям з ООП. Відповідно до законодавства, приватні заклади освіти мають утворювати інклюзивні класи за заявою батьків в обов’язковому порядку, створювати умови для навчання осіб з ООП відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
Для забезпечення досягнення особами з ООП результатів навчання, передбачених відповідним державним стандартом, у штаті закладу має працювати асистент вчителя, а для забезпечення соціальних потреб – асистент учня.
Будівлі, споруди та приміщення закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами й стандартами. Тобто приватний заклад загальної середньої освіти має створити відповідні умови для навчання дитини з ООП.
Цінності закладу освіти
Кожен приватний заклад освіти на своїх інформаційних ресурсах зазвичай розповідає про переваги чи особливі методики, які використовує в освітньому процесі, акцентує на поглибленому здобутті знань учнями у певних напрямах. Тож батьки можуть обрати той заклад, що на їх думку, найкраще підходить дитині.
Та завжди варто зважати на всі фактори в сукупності, послуговуватися потребою забезпечити кращі інтереси дитини та зважати на цінності закладу. Вони теж мають вагоме значення, адже на них базується вся діяльність закладу – як освітня, так і виховна. Маємо пам’ятати, що школа – це не лише місце здобуття знань і навичок, але й місце розвитку особистості, її соціалізації та комунікації з іншими.
Звісно, отримати всю інформацію про заклад освіти лише на його сайті неможливо. Для цього треба поспілкуватися і з керівництвом школи чи її педагогами, а також, за можливості, й іншими здобувачами освіти та їх батьками. Це дозволить дізнатися більше і зробити свідомий вибір.
За матеріалами Служби освітнього омбудсмена.