Майже кожен п’ятий четвертокласник має труднощі з читанням, – УЦОЯО

Майже кожен п’ятий четвертокласник має труднощі з читанням, – УЦОЯО

18% випускників початкової школи 2024 року не змогли подолати базового порогу сформованості читацької компетентності

Майже кожен п’ятий четвертокласник має труднощі з читанням, – УЦОЯО

Майже кожен п’ятий четвертокласник має серйозні труднощі з розумінням прочитаного, визначенням теми тексту чи пошуком очевидно поданої інформації.

Про це свідчать результати звіту про результати загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти 2024 року «Навчання в кризових умовах: читацька, математична та природничо-наукова компетентності випускників початкової школи».

Зокрема, 17,7% випускників початкової школи 2024 року не змогли подолати навіть базового порогу сформованості читацької компетентності.

За інформацією УЦОЯО, погіршення результатів з читання спостерігається не вперше: у 2018 році високого рівня досягали 17,5% випускників початкової школи, у 2021 році їх уже було лише 14,9%, а у 2024 – ще менше, а саме 13,5%.

Натомість частка найслабших читачів, навпаки, зростає: з 13,2% у 2018 році до 17,9% у 2021 році і 17,7% у 2024 році.

Причинами погіршення результатів з читання в УЦОЯО називають комбінацію пандемії і повномасштабної війни.

«Адже в таких умовах, зокрема в разі дистанційного навчання, багато учнів початкових класів могли втратити інтерес до читання, який за звичайних умов здійснення освітнього процесу регулярно підтримується вчительством початкової школи», – йдеться у звіті.

Щодо гендерного балансу, то дівчатка традиційно демонструють вищий рівень сформованості читацької компетентності, порівняно з однолітками-хлопчиками.

Водночас розрив у балах між хлопцями та дівчатами зменшується, але це зменшення відбиває погіршення успішності дівчаток у читанні, а не покращення читацьких досягнень хлопчиків, тому що загальний рівень читацьких умінь обох груп знизився.

В УЦОЯО наголосили, що зниження успішності спостерігається найчастіше, коли йдеться про складніші аспекти читацької діяльності, як-от аналіз, оцінювання, інтеграція та інтерпретація інформації.

«Учням важче виконувати завдання, що вимагають знаходження інформації по всьому тексту або надання розгорнутої відповіді. Це вказує на необхідність посилення роботи в напрямі активізації цих умінь під час навчання читання. Також більш методично виваженого й системного підходу потребує розвиток аналітичного й критичного мислення учнівства», – підкреслили автори звіту.

Читайте головні новини освіти у Телеграм-каналі Освіта.ua.

Новини Дніпра