Верховна Рада України ухвалила 20 листопада в першому читанні законопроєкт №12089 більшістю в 246 голосів.
Той самий, який узаконює всі незаконні забудови лісів та прибережних смуг, за умови якщо вони були “віддеребанені” більше 10 років тому.
Але це не все!
Бо якщо хтось незаконно отримав землю природно-заповідного фонду, а прокуратура в суді відстоїть повернення землі державі чи громаді – то ще й буде зобов’язана… виплатити власнику компенсацію у розмірі ринковою вартості!
Саме зараз, коли до України прикута увага усього світу, депутати вирішили, замість ухвалення євроінтеграційних законів, просто узаконити незаконно набуті земельні ділянки.
Попереду ще друге читання. І ми певні, що належний розголос може допомогти не допустити прийняття цього законопроекту в такій редакції!
До вашої уваги: посилання на поіменні результаті голосування – аби ви знали, хто саме підтримав знищення лісів, заповідних територій та водойм та матеріали колег з інших громадських організацій з детальним аналізом законопроекту (1, 2).
Далі допис голови правління Центру протидії Корупції Віталія Шабуніна в ФБ з цього приводу. UPD: депутати проголосували обидва ці проекти Що роблять депутати в чи не найважчий момент великої війни? Правильно, голосують корупційні шкурняки! І навіть не так свої, як Татарова і ОП Мова йде про два законопроєкти, які сьогодні стоять в порядку денному засідання Верховної Ради: №12089 і №11425-д. №12089 допомагає забудовникам легалізувати найбільш уродські махінації з державною землею (див. деталі нижиче). Нагадаю, що підозру від НАБУ сумнозвісний Олег Татаров отримав якраз за допомогу великому забудовнику (Микитасю/Укрбуду). А 14 листопада на засіданні правового комітету парламенту Татаров особисто просував цей законопроєкт, наголошуючи, що це буцімто позиція Офісу президента. https://bit.ly/3ZaxOzc Цей же законопроєкт розвалює кримінальне провадження щодо міністра агрополітики Зеленського Миколи Сольського, якого НАБУ/САП взяли на заволодінні державною землею на 291 млн грн (та спробі заволодіння землею ще на 190 млн грн). Окрім цієї справи, законопроєкт Татарова розвалює ще кілька ТОП-кейсів (більше напишемо згодом). І роблять це депутати, звичайно, ”совєршенно бєзвозмєздно”, угу Тепер коротко про №11425-д. Він прибирає поріг у тестуванні кандидатів в судді на когнітивні здібності – сильно ускладнений тест на IQ (перевірка, як людина мислить, розв’язує задачі, аналізує інформацію, вчиться нового). Татарівцям з ОП треба знизити цей бал, щоб протягти своїх, неосвічених людей (корупціонери не часто вирізняються високим інтелектом) на конкурсах в апеляційні суди та Вищий антикор суд. А тепер ширше пояснення корупційної схеми в татарівському законопроєкті №12089. Отже. Офіційна мета законопроєкту — допомогти так званому добросовісному набувачу. Добросовісний набувач — це людина або компанія, що придбала певне майно, хоча насправді продавець не мав права його відчужувати (продавати). Така заборона на продаж могла зʼявитися, наприклад, тому, що майно було заарештовано. При цьому покупець про такий арешт або інші обставини — був не в курсі, а головне – і не міг знати. Чинний цивільний кодекс з 2004 року має виключний перелік підстав, коли дійсний власник майна (найчастіше — це держава) може його витребувати у такого добросовісного набувача. Ці підстави зводяться до того, що реальний власник може претендувати на таке майно, якщо воно було втрачено поза його волею (наприклад, викрадене). Законопроєкт №12089 же хоче дозволити наступне. Держава НЕ МОЖЕ стягнути майно з так званого “добросовісного набувача”, якщо з часу, коли таке майно вибуло з власності держави (або територіальної громади) минуло більше 10 років. Результат: державне майно, яке вкрали більше 10 років тому, просто неможливо повернути. Кому це найбільше допоможе? Вже згаданим забудовникам. Адже така схема найкраще працюватиме із державними землями, роздерибаненими у 90-ті та за часів Януковича. Далі — більше: щоб забрати через суд те майно, яке ще можливо буде забрати після ухвалення законопроєкту №12089, той державний орган, або орган місцевого самоврядування, який фактично втратив це майно – ще й буде зобовʼязаний відшкодувати добросовісному набувачу ринкову вартість такого майна. Тобто — не особа винна у незаконному відчуженні державного/комунального майна — а законний власник, щоб повернути майно, матиме за нього ще й заплатити. Але Татаров вже явно пообіцяв цей законопроєкт друзям по будівельному бізнесу та різного гатунку сольським. Тож, припускаю, — пішаки Татарова у Раді точно цей проєкт ухвалять.